Det händer nu och då att folk frågar mig hur man äter grönkål. En befogad fråga tycker jag.

Tapper vintergrönsak

Grönkål är nämligen en riktig hållbarhetshöjdare. Den växer villigt på våra breddgrader och medan grönsakskompisarna nu börjar duka under en efter en i kylan, kommer grönkålen fortsätta att tappert leverera hela senhösten. Faktum är att den bara blir godare som frostnupen och man kan fortsätta skörda ända till den försvinner under snön.

Näringstät och bra för tarmfloran

Grönkål innehåller mycket fibrer och en speciell typ av socker som inte bryts ned av våra kroppar förrän i tjocktarmen. På så sätt är grönkålen mycket bra mat åt de goda tarmbakterier som är så viktiga för att vi ska hålla oss friska. Den innehåller också massor av C-vitamin, järn, selen och ett speciellt ämne som heter lutein. Lutein sänker graden av inflammation i våra kroppar och forskning har visat att man genom att äta lutein inte bara kan förebygga åderförkalkning, utan att även de som redan drabbats av kärlkramp eller hjärtinfarkt kan bli friskare och minska risken för återfall. Lutein är ett fettlösligt ämne, så kom ihåg att alltid äta grönkål tillsammans med en bra fettkälla för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig det goda.

 

Några serveringsförslag

Här kommer några enkla förslag på hur man kan tillreda och servera grönkål:

  • Som sallad. Min personliga favorit. Grönkålen är lite grövre än sallat att äta rå, men om man tar bort stjälkarna, saltar med lite örtsalt och masserar den en stund med fingrarna blir den mjuk och fin. Ringla över lite olivolja eller vinegrett. Äpple, nötter eller bär är gott till. Om man har problem med sköldkörteln eller äter stora mängder rå grönkål kan man behöva vara uppmärksam på att grönkål innehåller en del antinutrienter, som fungerar som ett skydd för växter i naturen och som bryts ned vid tillagning.
  • I stekpanna. Woka helt snabbt i smör eller kokosolja, gärna med lite vitlök. Om man vill ha stuvad grönkål kan man låta den puttra i lite grädde.
  • I soppa. Koka några minuter i en god buljong, mixa slät och smaka av med salt, peppar och grädde. Servera med ägghalvor.
  • Som chips. Riv grönkålen i små bitar och massera med olja och salt. Krydda eventuellt efter smak, jag brukar ta lite äppelcidervinäger och lökpulver. Rosta i 150 grader, gärna i varmluftsugn om man har det. Man kan behöva öppna och röra om lite några gånger och efter ca en kvart är de torra och krispiga och klara att njuta.
  • I smoothie. Inget jag rekommenderar till nybörjaren faktiskt. Även en stark mixer har svårt att slå sönder grönkålens kraftiga blad och det kan lätt bli lite “bladigt”. Om man har en råsaftscentrifug eller liknande kan man såklart juica grönkål, men då ska man tänka på att man inte får i sig de fina fibrerna.