Grönsaker. Lokalproducerat och säsongsanpassat. Sverige. Februari.

En inte helt okomplicerad kombination, eller hur? Idag tänkte jag att jag skulle tipsa om hur man kan förhålla sig till alla de ovanstående förhållandena samtidigt och ändå kunna äta en massa goda och välgörande grönsaker hela vintern.

Grönsaker som fungerar vintertid

Jag tänker mig att det finns åtta olika grupper av grönsaker som fungerar vintertid och då räknar jag för enkelhetens skull in svamp, bär, frukt, örter, rotsaker och lök, även om det kanske inte formellt räknas som grönsaker. ”Tricket” består sedan i att man försöker få med åtminstone en grönsak ur minst hälften av grupperna vid varje måltid. På så vis är det lätt att få ett roligt, varierat, färgstarkt, smakrikt och näringsrikt resultat! Här kommer en liten beskrivning av de olika grupperna:

Kål

Vitkål, rödkål, grönkål, savoykål och brysselkål. Gott, näringsrikt och lätt att variera genom att äta rått, ugnsbakat, wokat, förvällt eller ångat.

Pumpa

Pumpa och vintersquash (som en mindre pumpa) har ett hårt skal som gör att de klarar att förvaras hela vintern. Särskilt goda att ugnsbaka eller att koka soppa på. Det finns även sommarsquash och tomater med hårt skal som går att lagra över vintern, men de finns knappast att få tag på i en vanlig matbutik än så länge.

Rotsaker

En klassiker såklart som historiskt hållit oss nordbor vid liv under många och långa vintermånader. Morot, potatis, rödbeta (och andra betor), kålrot, rotselleri, jordärtskocka, svartrot, palsternacka och rättika går bra att förvara hela vintern i rätt förhållanden.

Lök

Lök har vi tack och lov tillgång till under hela vintern. Röd och gul lök, scharlottenlök och vitlök går alla bra att förvara i rumstemperatur hela vintern. Även purjolök är en bra vintergrönsak.

Groddar och skott

En riktig höjdare för att boosta vintermaten! Solrosskott, ärtskott, alfalfagroddar, krasse och mungbönsgroddar brukar gå att få tag på i vanliga matbutiker. Billigare och roligare är att grodda själv i ett köksfönster.

Fryst

Många grönsaker är tacksamma att frysa in, förvällda eller färska medan de är i säsong. Särskilt tacksamt att frysa in tycker jag är broccoli, blomkål, ärtor, squash, vaxbönor, bondbönor, tomat, purjolök, svamp, bär och örter.

Konserverat

Överlägsen som konserveringsmetod är mjölksyrningen, då den inte bara förvarar grönsakerna, utan även förbättrar näringsinnehållet rejält. Dessutom innehåller mjölksyrade grönsaker en riklig mängd goda bakterier som vi behöver för att kunna hålla oss friska. Om man köper mjölksyrade grönsaker i matbutiken bör man kolla så att den inte är pastöriserad, för då är ju alla bakterierna man vill ha utplånade. Man kan även enkelt syra sina egna grönsaker.

Torkat

Än så länge torkar jag bara svamp, äpplen, bär och örter, men det finns absolut potential i att torka olika typer av grönsaker för att sedan förvälla i grytor och soppor.

Från gårdagens lunch. Savoykål, grönkål, purjolök, morot och squashbiff (av ägg och fryst, riven squash). Svårare än så behöver det verkligen inte vara!