Igår gjorde jag en liten spontan utflykt till min lilla favorit-myr uppe i skogen.

Dimman dansade över den lilla tjärnen och allt var precis stilla, du vet så där verkligen helt stilla som det bara kan vara på senhösten. 

Min fina granne Elisabeth hade plockat så mycket tranbär förra veckan och jag blev så inspirerad att jag tog med mig en liten hink ifall jag skulle lyckas stöta på några.

Och det gjorde jag ju. Det fanns rätt gott om dem faktiskt! Tranbär kan vara lite klurigare att plocka än de flesta andra bär, eftersom de sitter ganska hårt, är lite sköra och växer långt ifrån varandra. Men jag behövde inte så mycket, så det gjorde inget.

Tranbär mognar sent och blir bara godare när de blivit frostnupna. Det är ju värsta lyxen att få plocka bär i november!

Tranbär, som även kallas myrbär, är syrliga i smaken och man kan använda dem på samma sätt som lingon. De är, likt andra nordiska bär, en riktig hälsobomb med sina höga värden av antioxidanter och C-vitamin. Dessutom innehåller de höga halter av ett ämne som heter polyfenol och som är bra för att stärka immunförsvaret och motverka inflammation. Tranbär är kända för att vara bra mot urinvägsinfektion, men forskning har även visat att man kan sänka risken för hjärt-kärlsjukdom med 10-15% bara genom att dricka ett glas tranbärsjuice varje dag!

Tranbär hittar du på mossor och myrar, enligt min egen erfarenhet finns de på samma ställen som det brukar växa hjortron på sommaren. Betyder det att tranbär är en norrländsk företeelse?